Pappersflygplan reflektion
Uppdrag 1
Vik ett flygplan som flög så länge som möjligt.
Lektion 1: Under lektion 1 så gjorde jag ett flygplan som endast loopade, det flög inte rakt fram. Jag tror att problemet var att den hade ”extra vingar”. Det gjorde att det blev mer luftmotstånd. Vi gjorde istället vingarna bredare så att den flög under en längre tid. Jag kastade den och den flög från ena delen av klassrummet till den andra. Jag tror att planet flyger längre för att den har breda vingar som gör att den flyger under en längre tid. Men det loopande flygplanet var ändå uppe i luften ganska så länge.
Lektion 2: I lektion 2 så slängde jag vårt första flygplan och gjorde ett som kunde flyga i ett tag. Men vi kastade den för många gånger. Så det slutade att flyga så bra. Men den flög iallafall runt klassrummet tre gånger.
Sedan under lektion 2 så fick jag idéen att göra en svala. En svala är ett speciell sorts flygplan som håller sig i luften längre och den har en bättre ”kropp” för den här uppgiften. Kroppen har breda vingar som gör att den glider bättre. Och den har en lång och smal svans med mindre luftmotstånd.
Lektion 3: Idag så gjorde jag svalan och den blev precis som jag trodde, ett plan som håller sig uppe i luften en längre tid. Den gick lite mer än ett varv runt klassrummet innan den störtade. Men tillslut så slutade den också fungera så jag håller på att göra en till svala.
Egenskaper som gör att planet håller sig i luften under en längre tid:
Den ska ha breda vingar, lite luftmotstånd och väga så lite som möjligt. Men luften ska ändå kunna lyfta den.
Här är två bilder av svalan, mitt bästa plan hittills.
I
V
Kommentarer
Skicka en kommentar