Separationsmetoder/Blandningar kan delas upp

Uppgift
Du får en blandning av sand, grus, vatten, salt och karamellfärg. Uppgiften är att dela upp de olika ämnena.

Syfte
Visa att man på egen hand kan planera och utföra ett försök. Skriva en laborationsrapport. Söka och använda information. Läs s. 32 (de två första styckena) och s. 33. Lära sig om de olika separationsmetoderna.

Hypotes
Vi silar ut sanden, gruset och saltet. Då kan vi bara sära på de ämnena som vi har kvar. Av vattnet och karamellfärgen gör vi en emulsion som särar på ämnena.

Utförande
Vi silar ut sanden, gruset och saltet med ett filterpapper. Och sedan så värmer vi vattnet och karamellfärgen med en brännare och en trefot så att vattnet ska avdunsta. Vi låter vattnet och karamellfärgen stå i ett tag så kommer de att sära på sig själv. Då kan vi bara sära på de ämnena som vi har kvar = salt, karamellfärg, vatten, grus & sand.

Material
Filter, sand, grus, vatten, salt, karamellfärg, brännare, metallgaller.


Slutsats

Efter några veckor så torkar karamellfärgen och den delen av saltet som lämnas kvar blir rödaktiga saltkristaller och vattnet som fanns i karamellfärgen försvinner. Grusen och sanden torkar och vattnet är kvar i flytande form. Och ämnena är separerade.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

För och nackdelar med kloning

Planering av friluftsliv åk 9

Pappersflygplan reflektion