Tänk Efter 6:2
T1 Hur kan du kontrollera om x = 6 är lösning till ekvationen 8 + x = 13?
8+6=14
14≠13
x≠6
Jag sätter in 6 istället för x för att se om x=6 är korrekt. Och då kommer jag fram till att 8+6=14 och inte 13. Detta betyder att x inte är = 6
T2 Hur tänker du när du löser ekvationerna
a)
x+7=21
x+7-7=21-7
x=14
Jag tar x+7-7 för att då får jag bara fram x. Och det blir 21-7 på andra sidan av = tecknet för att om man tar bort något från ena sidan så måste du göra det på andra sidan också. Och då blir det x+7-7=21-7=14.
b)
x-8=20
20+8=28
28-8=20
x=28
Om man adderar differensen plus subtrahenden så får man värdet av x. Och för att sedan vara säker så tar jag summan av min uträkning ((differens=20)+(subtrahenden=8)=28) minus subtrahenden från den första ekvationen. (8) Jag får då 20.
c) 6x=18
18/6=3
x=3
Om 6x=18 så är 18/6=x. Och 18/6=3. Alltså är x=3. Det stämmer eftersom att 6x3 är 18.
d) x/3=10
10x3=30
30/3=10
x=30
Jag tar 10x3 eftersom att division och multiplikation hör ihop. Om du multiplicerar nämnaren med kvoten så får du täljaren. Och på så sätt så tar jag 10x3 och får 30. Alltså är x=30
T3
a) 2x+3=15
15-3=12
2x=12
12/2=6
x=6
Eftersom att vi bara vill ha värdet av x så tar jag bort 3 från 15 och då får jag 12. Alltså är 2x=12. Men jag vill bara ha x så jag delar 12 i två delar och får 6. Alltså x=6.
b) x/4-2=3
x/4=5
5x4=20
x=20
Jag adderar subtrahenden med differensen och får då 5. Alltså x/4=5. Och 5x4=20. Alltså är x=20.
T4 Detta är början på ett mönster med kulor. Uttrycket 3n + 2 visar hur många kulor det sammanlagt behövs till n st röda kulor.
8+6=14
14≠13
x≠6
Jag sätter in 6 istället för x för att se om x=6 är korrekt. Och då kommer jag fram till att 8+6=14 och inte 13. Detta betyder att x inte är = 6
T2 Hur tänker du när du löser ekvationerna
a)
x+7=21
x+7-7=21-7
x=14
Jag tar x+7-7 för att då får jag bara fram x. Och det blir 21-7 på andra sidan av = tecknet för att om man tar bort något från ena sidan så måste du göra det på andra sidan också. Och då blir det x+7-7=21-7=14.
b)
x-8=20
20+8=28
28-8=20
x=28
Om man adderar differensen plus subtrahenden så får man värdet av x. Och för att sedan vara säker så tar jag summan av min uträkning ((differens=20)+(subtrahenden=8)=28) minus subtrahenden från den första ekvationen. (8) Jag får då 20.
c) 6x=18
18/6=3
x=3
Om 6x=18 så är 18/6=x. Och 18/6=3. Alltså är x=3. Det stämmer eftersom att 6x3 är 18.
d) x/3=10
10x3=30
30/3=10
x=30
Jag tar 10x3 eftersom att division och multiplikation hör ihop. Om du multiplicerar nämnaren med kvoten så får du täljaren. Och på så sätt så tar jag 10x3 och får 30. Alltså är x=30
T3
a) 2x+3=15
15-3=12
2x=12
12/2=6
x=6
Eftersom att vi bara vill ha värdet av x så tar jag bort 3 från 15 och då får jag 12. Alltså är 2x=12. Men jag vill bara ha x så jag delar 12 i två delar och får 6. Alltså x=6.
b) x/4-2=3
x/4=5
5x4=20
x=20
Jag adderar subtrahenden med differensen och får då 5. Alltså x/4=5. Och 5x4=20. Alltså är x=20.
T4 Detta är början på ett mönster med kulor. Uttrycket 3n + 2 visar hur många kulor det sammanlagt behövs till n st röda kulor.
a) Arvid har 20 röda kulor i sitt mönster. Hur många har han sammanlagt?
3x20+2=62. Arvid har 62 kulor i mönstret. Uttrycket är 3n+2 alltså 3multiplicerat med antalet röda kulor plus två. Och då tar man 3x20+2 och det blir 62.
b) Ebba har sammanlagt 47 kulor i sitt mönster och påstår att det finns 15 röda kulor i hennes mönster. Visa om Ebba har rätt.
3x15+2=45+2=47
Hon har rätt. Eftersom att formulan är 3n+2 så tar vi 3x15+2 och det blir 47. N står ju för antalet röda kulor och det är 15. Så 3x15+2=47.
c) Leo har sammanlagt 101 kulor. Hur många röda kulor finns i hans mönster?
101-2=99 99/3=33
Röda kulor: 33 st. Eftersom att formulan är 3n+2 så tar vi bort två från 101 och får 99. 99 är alltså 3n. Men vi vill bara ha n så vi delar 99 i tre och det blir 33. Och då kommer vi fram till att Leo har 33 röda kulor i sitt mönster.
Kommentarer
Skicka en kommentar