Reflektion Gympaläraren avsnitt 4

· Hur är det hos oss (mobiler)?

Vi har inga surfplattor i åttan men vi har mobiler och datorer. Vi får inte ha datorerna ute i korridorerna men ibland så tillbringar vi rasterna i klassrummen och då används datorerna till spel. I stort sett alla använder datorerna under rasterna i klassrummen men alla spelar inte. När vi inte har rast i klassrummen så brukar folk använda sina mobiler eller prata. Jag skulle säga att 3/4 använder mobilerna under rasterna. Men det framkommer också sociala medier under lektionerna då folk Snapchattar med varandra. Under rasterna så är det mest Snapchat, Instagram, Twitter och Facebook (Sociala medier). Sedan så finns det de som spelar. 

· Vad skulle behövas här för att du skulle gå ut/vara mer aktiv på rasterna?

Jag tror att vi skulle behöva något kul precis som i avsnittet. Om man förbjuder spel så skulle folk bara hänga och prata, det skulle inte ha någon skillnad. Men om man tog hit grejer som t ex fler pingisbord, eller en sådan ”båt” och tävlade så skulle folk engagera sig i det för att vinna. Jag tror inte heller att längre raster skulle hjälpa (vi har is stort sätt bara 5 minuters raster) för att folk skulle bara hänga under hela rasten, det skulle inte vara någon skillnad. Eller ta hit en känd idrottare någon gång som visar att det kan vara kul att röra sig under rasterna.

· Behöver man en Kalle?

Jag tycker nästan att vi behöver det. Han kom med nya idéer som skolan inte skulle ha tänkt på och jag tror att det är samma sak här. Om man förbjuder mobilerna så skulle vi vara rastlösa, men om vi fick en Kalle så skulle han komma med idéer om hur vi skulle röra på oss och göra allt roligare.

· Vad tycker du om Kalles lektion?


Jag tycker att det var en bra idé att involvera surfplattorna för att de som använder dem mycket har nytta av det under en idrottslektion som kanske är deras svagaste lektion. De har det lättare att hitta bra övningar för att de vet var och hur man ska leta. Och sedan så får de utöva övningarna och man såg många glada ansikten bland eleverna och det betyder att dem gillade det, kanske att det till och med var något nytt som de vill fortsätta med.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

För och nackdelar med kloning

Planering av friluftsliv åk 9

Pappersflygplan reflektion