L@L v.38
Vi ser på avsnitt två i Pluggkoden som denna gång handlar om lässtrategier. Alltså samma sak som vi arbetar med i ämnet svenska. Nämner programmet samma strategier som vi arbetar med på svenskan? Finns det ytterligare några användbara tips?
På svenskan så använder vi flera av dessa lärstrategierna. Vi ställer frågor efter att vi har läst en del. Vad var oklart? Vad är nytt? Vad tror du ska hända?
Vi använder oss också av sammanfattning. Vi sammanfattar vad vi har läst och försöker tillsammans att tolka texten så att alla får en uppfattning av delen som vi har läst.
Det sista som vi använder är att ta det som du redan vet och använd det för att förstå det som du har lärt dig. Vi tar det som vi läste förra veckan för att förstå sammanhanget.
Finns det några ytterligare bra tips?
Jag tycker att de tar upp alt det viktiga i filmen och att det inte finns något annat att ta upp.
På svenskan så använder vi flera av dessa lärstrategierna. Vi ställer frågor efter att vi har läst en del. Vad var oklart? Vad är nytt? Vad tror du ska hända?
Vi använder oss också av sammanfattning. Vi sammanfattar vad vi har läst och försöker tillsammans att tolka texten så att alla får en uppfattning av delen som vi har läst.
Det sista som vi använder är att ta det som du redan vet och använd det för att förstå det som du har lärt dig. Vi tar det som vi läste förra veckan för att förstå sammanhanget.
Finns det några ytterligare bra tips?
Jag tycker att de tar upp alt det viktiga i filmen och att det inte finns något annat att ta upp.
Kommentarer
Skicka en kommentar