Reklamanalys

Reklam nr 1, bild, Mortal Kombat X:
Den första reklamen som jag har valt är till Mortal Kombat X utvecklat av NetherRealm Studios. Målgruppen till spelet är tonåringar som gillar lite läskigare spel. Det har klassificerats som 18+ av PEGI (Pan European Game Information). Den ger en liten känsla av rädsla när man ser på karaktären (Scorpion). Jag tycker att bilden är väldigt relevant då det både står spelets namn på bilden och att en av de mer favoriserade karaktärerna är med på bilden. Jag tycker att bilden inte visar helheten då man tror att spelet kommer att vara jätte coolt precis som på bilden. Enligt mig så är det ett coolt spel men grafiken är inte lika bra som på bilden. Bilden ser väldigt verklig ut, visst det är bra grafik i spelet speciellt när någon utför en fatality.



Reklam nr 2, film, Assassin's Creed Unity:

Min andra reklam är Assassin's Creed Unity [Europe]. Reklamen får dig att vilja köpa spelet direkt. Den är väldigt lockande. Spelet är utvecklat av Ubisoft Montreal och släpptes 2014 till PS4, Xbox One och Windows. Den är klassificerad som 18+ av PEGI. Målgruppen är nog 18-20 åringar som gillar våldsamma spel med lite verklighet i det (franska revolutionen). Men det är också mindreåriga som köper det (precis som bl a GTA). Man skulle faktiskt säga att det finns fyra syndabockar i reklamen. Man lägger skulden på dem för det mesta av dödandet för att spelet ska bli intressant. Man använder också lite dyster musik för att förstärka budskapet om den franska revolutionen.

Jag skulle säga att en reklamfilm är ett bättre sätt att få någon att köpa något. Det är verkligare.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

För och nackdelar med kloning

Planering av friluftsliv åk 9

Pappersflygplan reflektion